• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 بهمن 1399
کد مطلب : 124375
+
-

افزایش وام بافت فرسوده  در انتظار تأیید هیأت وزیران

پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی در بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به تصویب کمیسیون اقتصادی دولت رسیده و درصورت تأیید نهایی در هیأت وزیران، سقف مبلغ این تسهیلات در کلانشهرها به 120 و در سایر نقاط شهری به 80میلیون تومان افزایش می‌یابد.
به‌گزارش همشهری، تحولات حوزه ساخت‌وساز مسکونی و افزایش قابل‌ملاحظه هزینه‌های تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی را بر آن داشته است تا افزایش سهم تسهیلات ارزان‌قیمت برای مشارکت مدنی در بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را پیگیری کند و این پیشنهاد در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده است.
در شرایط فعلی، تسهیلات نوسازی بافت فرسوده برای سازندگان غیرحرفه‌ای در تهران، شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر و سایر مناطق شهری به‌ترتیب ۷۰، ۶۰ و ۵۰میلیون تومان است اما اوایل آذرماه امسال، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در کلانشهرها را به هیأت دولت ارائه کرد که گویا فعلاً در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و نهایی‌شدن آن در گرو نظر مساعد هیأت وزیران است. در این پیشنهاد که ذیل اصلاح ماده۱۷ آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری مصوب ۱۰خرداد۱۳۹۷ هیأت دولت به کمیسیون اقتصاد دولت تقدیم شده، افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی نوسازی بافت فرسوده به ازای هر واحد مسکونی در کلانشهرها و سایر شهرها به‌ترتیب تا ۱۵۰ و ۱۲۰میلیون تومان و تسهیلات ودیعه مسکن نیز به‌ترتیب در کلانشهرها و سایر شهرها، ۶۰ و ۴۵میلیون تومان درخواست شده بود. از دیگر پیشنهادهایی که وزارت راه و شهرسازی به دولت ارسال کرد، این بود که نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در مناطق مرزی به نرخ سود قرض‌الحسنه (۴درصد) کاهش یابد؛ همچنین این وزارتخانه خواستار موافقت دولت با اعطای تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به سازندگانی که مایل به ساخت‌وساز در خارج از بافت‌های مصوب شهری هستند، شده تا شرکت بازآفرینی شهری با عواید حاصل از فروش واحدهای مسکونی ساخته‌شده، به متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده تسهیلات پرداخت کند.
حالا آنگونه که از خبرها برمی‌آید، کمیسیون اقتصادی دولت با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی بافت فرسوده موافقت کرده و آن را برای تأیید نهایی به هیأت وزیران ارجاع داده است. معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی به پایگاه خبری این وزارتخانه می‌گوید: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبتنی بر افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول ماده۱۷ آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری در جلسه مورخ 20بهمن کمیسیون اقتصادی هیأت دولت تصویب شده و برای اتخاذ تصمیم نهایی به هیأت وزیران ارائه شد. امیرمحمود غفاری می‌افزاید: براساس این پیشنهاد سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت در کلانشهرها از رقم ۵۰میلیون تومان به رقم ۱۲۰میلیون تومان افزایش می‌یابد و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول در کلانشهرها نیز از ۲۰میلیون تومان به ۴۰میلیون تومان خواهد رسید. به‌گفته غفاری، این افزایش‌ها منوط به تأیید نهایی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در هیأت وزیران است. معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: برای سایر شهرها نیز سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت به رقم ۸۰میلیون تومان و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول به ۳۰میلیون تومان افزایش یافت. او با اشاره به پیشنهاد دیگر وزارت راه و شهرسازی برای بازآفرینی شهری در مناطق کمتربرخوردار مرزی، می‌گوید: کمیسیون اقتصادی دولت موافقت کرد که وزارت راه و شهرسازی مجاز باشد نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت به متقاضیان نوسازی در مناطق مذکور با کارمزد حداقل ۴درصد از طریق انعقاد عاملیت با بانک‌ها و مؤسسات عامل دارای مجوز از بانک مرکزی اقدام کند که البته اجرایی‌شدن این موضوع نیز منوط به تصویب نهایی هیأت وزیران است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید